Aj keď sa domnievam, že diskusia mala byť uskutočnená pred vypracovaním štúdie, tvrdím, že lepšie neskoro, ako nikdy! Mám však silné pochybnosti, že tu bol seriózny záujem diskutovať s verejnosťou... To sa totiž robí trochu inak. Každopádne, aj to sa dá predstierať, ako mnoho iných vecí... Dá sa pozvať napr. odborná verejnosť, ale to sa už potom nevolá „verejná diskusia“. Každopádne si to zopár jedincov z verejnosti všimlo a tí aj prišli. Inak by zrejme ostali poslanci a úradníci celkom osamotení a museli by tento pálčivý problém prebrať sami so sebou. No a o výsledku sa
dozvedáme na rovnakom mieste.
Za 14.250 EUR nám teda spočítali autá a parkoviská na dvoch sídliskách a dozvedeli sme sa, že parkovísk nie je dosť a je treba ich budovať, budovať a budovať (ideálne parkovacie domy, možno až 3ks)
Aby sme však neboli povrchní a nerobili si srandu z vážne odprezentovaného materiálu, ktorý má až 200 strán, tak skúsme trochu pouvažovať. Priznám sa, nemám to z vlastnej hlavy, ale skôr ako na drahé štúdie sa spolieham na ľudí, ktorí tu žijú, rozumejú tomu a možno by aj radi pomohli... A tak zhrniem názor niekoho, koho si vážim aj preto, že robí nezištne pre toto mesto viac, ako tí, ktorí sú za to platení.
Citujem:
Tu a tam si pozriem dopravné štúdie, hlavne ma bavia tie z Dánska a Holandska. V porovnaní s tým bola prezentácia - štúdia/projekt - postoj mesta - ciele... veľmi slabé.
1.účasť: verejnosť- slabá, zopár poslancov a pracovníkov MsÚ.
2. štúdia/projekt sa zaoberala len dvoma sídliskami: Nábrežie & Juh.3. Situácia v ostatných častiach mesta je podľa pracovníkov Žilinskej univerzity pomerne dobrá (??????), vtipné:-).
4. štúdia rieši málo, teda takmer nič, má okolo 200 strán, rôzne porovnania kapacity, pohybu áut na parkoviskách, pomeru prenajatých a voľných plôch. Nič zásadné, čo by sme nevedeli a nevideli na vlastné oči.
5. jedno z riešení - príde na rad ako prvé - bude záber troch detských ihrísk vo vnútroblokoch ! Nuž čo, deti sa tam nehrajú... niežeby sa pristúpilo k vybudovaniu čohosi čo tam pritiahne deti napr. športovať ? Plocha je spevnená, stačí natiahnuť cestu a už máme to o čo ide v prvom rade: parkovisko. Potom zabratie nejakých nových zelených plôch, prečo???? Pretože plochy vhodné ako parkovisko, napríklad časť kasárni pri CVČ sú už predané do súkromných rúk, časť je zastavaná (LIDL & tá čínska kocka na G.Bethlena)... a v tomto duchu ďalej. Žiadny komplexný prístup k mestu, ako celku. Bieda .V riešenej lokalite je asi 3.950 parkovacích plôch cca. 6.000 bytov. Teda je možné, že aj 6.000 áut. Niekto auta nemá, no niekto zasa 2 (možno 3 na byt). Návrh riešenia od Žilinskej Univerzity: zmeniť pomer verejných: prenajatých plôch... viac bez prenájmu. Ale: mesto stále prenajíma plochy a uzatvára nové zmluvy, bude v tom pokračovať? Asi, lebo peňazí tiež nikdy nie je dosť! Tu treba podľa mňa víziu a veľkú odvahu. Nebudú všetci spokojní nikdy! Odkladaním sa problém bude len zväčšovať...
Koniec citátu.
Tak sa teda vec prediskutovala a zrejme sú na rade činy, lebo i keď sme sa nedávno dozvedeli, že kancelársky papier mesto nakupuje lacno, papierov by už hádam bolo aj dosť a bolo by treba prejsť na skutky. Možno sa zamyslieť nad tým, že niektoré obce a mestá intenzívne budujú vlastné podniky komunálnych služieb a bez toho aby si objednávali drahé stavebné firmy, zveľaďujú svoje sídla, opravujú chodníky, verejné priestranstvá a trebárs budujú aj parkoviská a div sa svete celkom lacno! Len na margo, renovovať jazdiareň za takmer 3 milióny EUR teda naozaj nie je žiadny kumšt
a v tomto duchu sa prosím už do ničoho nepúšťajme radšej... A to sme ešte aj vo výhode, lebo mestských podnikov máme založených až, až. Akurát je problém len v tom, že Novovital (príspevková organizácia mesta) sa medzičasom preorientovala na organizovanie kultúrno-spoločenských podujatí a sem tam „možno“ pokosí a Novocentrum sa hrá na miestneho mediálneho mogula... ale časom to možno bude -
časom to určite musí byť - celkom inak! Takto to vidím ja.