Úvod / Nyitóoldal

Zilizi Kristóf  19-06-05   283
Május 31.-június 2-a között került megrendezésre a különvonatos zarándoklat a csíksomlyói pápai misére a Misszió Tours Utazási Iroda szervezésében. Emellett már nyolcadik alkalommal indítatanak zarándoklatot a csíksomlyói pünkösdi búcsúra. Ez a pápalátogatásra indított vonat olyan rendkívüli volt. Jómagam a pünkösdszombati búcsúra készültem, de ha már adódott az alkalom, hogy szent Péter utódja látogat erre, a nemcsak a Kárpát-medencei magyarság legnagyobb találkozási helyére, akkor úgy döntöttem, hogy inkább erre látogatok el.

Villámlátogatásnak volt tekinthető a június 1-jei, szombati részvétel, hiszen pénteken délelőtt 11 órakor indultunk el az Ikva Inter Cityhez kapcsolt 7 szerelvénnyel Győrből. Budapestre fél egy környékén érkeztünk meg, ahol további 5 vagont kapcsoltak hozzánk. Itt kapcsolódott össze a zarándokvonat a Pécs felől berobogó 3 vagonos szerelvénnyel is. Fél három után öt perccel a forgalmista indítására elindult az immár 15 vagonból összetevődő szerelvénnyel a Keletiből. És ez még nem minden. Püspökladánynál további, az immár utolsó 2 vagon került a szerelvény végére, így a vagonok száma 17-re nőtt. Így bizony az állomások peronjain el sem fért az egész szerelvény.

Biharkeresztesnél és a már partiumi Biharpüspökinél történt meg a határellenőrzés, ami kissé több időt vett igénybe. De Nagyváradot, Kolozsvárt érintve, hogy csak a legnagyobb településeket említsük, percre pontosan reggel 6 óra előtt három perccel megérkeztünk Csíkszeredába. Idáig hoztuk a Mádéfalván hozzánk csatlakozott 5 Misszió Tours Utazási Iroda által indított zarándokbusz utasait, mivel a buszokat nem engedték be Csíksomlyóra.

Elindulva a keresztaljjal a csíkszeredai vasútállomásról másfél órás gyaloglás után értük el a kegytemplomot. Egész úton énekeltünk az énekes füzetből,melyet mindenki megkapott a vonaton, és az énekeket vezető Pálmai Árpád egyházzenész, karnagy állított össze.

Félúton nagyon zuhogó eső kapott el, már úgy tűnt az előrejelzések alapján, hogy el sem fog állni egész nap. Szóval a kegytemplomig érve rendesen át is áztunk. A merészebbek rögtön folytatták az utukat fel a Kis- és Nagy-Somlyó közti nyeregbe, mások a kegytemplomban szárítkoztak, melegedtek, onnan követték a készülődés, ráhangolódás pillanatait a kivetítőkön. A pápai mise csak fél tizenkettőkor vette kezdetét, így jómagam még addig a templomban vártam. Mire elcsitult az eső, kiderült az ég, mégis csak úgy gondoltam, hogy ha már egyszer itt vagyok, nem hagyhatom ki, hogy felmenjek a nyeregbe. Éppen a szentmise elejére fel is érkeztem. Nagyon sáros volt az út az eső után, csúszott is, nem egyen el is estek, de hála Istennek komolyabb bajok, következmények nélkül, hála annak, hogy sok mentős, biztonsági volt készültségben.

Ferenc pápa olasz nyelvű homíliája után románul, majd magyarul olvasták fel. Történelmi helyként titulálta Csíksomlyót, ahova ide mint egy gyermek, zarándok jött. Mondta, fontos, hogy a történelmi szenvedések, fájdalmak ellenére is közösen megértsék egymást az itt élő nemzetek, kölcsönösen megbocsássanak egymásnak. Imádkozzunk a Szűzanyához, hogy segítsen összevarrni a jövőt, ezt a mondatát kétszer is megismételte.

A közös könyörgés magyarul, románul és németül hangzott el. A megközelítőleg másfél órás pápai mise végén, a pápai áldás előtt Jakubinyi  György, a Gyulaférvári Egyházmegye érseke szólt a több tízezer zarándokhoz.  Megmelítette, hogy Szent II. János Pál pápa 1999-es látogatása során kénytelen volt Bukarestre korlátozni romániai zarándokútját. Habár neki aztán már ígérete ellenére nem sikerült ellátogatnia Erdélybe, Ferenc pápa törénelmi látogatásával, két évtized után teljesült a gyulafehérvári, nagyváradi, szatmárnémeti és temesvári, magyar és székely többségű erdélyi katolikus egyházmegyék híveinek a vágya: Ferenc pápa Erdélybe látogatott.

A pápa aranyrózsát ajándékozott a Szűzanyának, majd a hívekre adta pápai áldását. Elhangzott a magyar és a székely himnusz. Csíksomlyóról háromnapos látogatását Jászvásárra és Balázsfalvára folytatta, három nap ezer kilométert zarándokolt nemcsak Erdély és a Székelyföld területén.

A pápai mise végére teljesen kitisztult az égbolt, már szárítkozhattunk a meleg napsütésben. Ismerkedtünk a résztvevőkkel, helybéliekkel beszélgettünk, felvidéki ismerősökkel találkoztunk. Este fél hétkor pedig hazaindultunk a csíkszeredai vasútállomásról Budapestre, ahova reggel fél nyolc körül érkeztünk meg. Itt szétkapcsolták a hosszú szerelvényt, mitovább Győrig a Szombathelyre közlekedő Lővér Inter Cityvel folytattuk utunkat.

Méry Tímea Nagymagyarról, Vician Tamás ministráns - egyetemista Pozsonyligetfaluból, Molnár Tamás pozsonyi magyar káplán és jómagam

Hála Istennek, szerencsésen, mindennemű baleset, akadély nélkül lelkiekben feltöltődve, habár a két éjszakát magába foglaló igényes utazásból következődően testileg kimerültebben, de megérkeztünk hajlékainkba a délutáni, esti órákban.

The index.php: SIZE[b]: 27,787 MODIFIED: 2019.03.31 00:07:53.MD5: a650b108a1ba92dbbd18e8f44ecd3ee4 STATUS: OK  This window is : x